Doa Exam

20/10/13






Assalamualaikum...


Are you sleeping~~(nyanyi). Okeylah, tak mengapa. Aku sedang menaip di tengah malam dan aku baru lepas study untuk tomorrow exam. Woah study last minute kerhh? Yes. (Angguk dengan yakin). Aku bukan apa tau. Ini cara aku. Aku jenis kalau esok tu exam subject apa, subject tu lah aku akan study malam ni sebab aku rasa aku lebih mudah ingat. Tak cepat lupa sebab kita baru study. Tapi study juga lah sebelum-sebelum ni.


Janganlah ikut cara aku kalau hampa ada banyak subject untuk exam esoknya. Esok ni aku exam satu subject sahaja sebab tu aku berani study lewat-lewat. Sebelum aku masuk part doa, aku nak cakap sikit. Kalau tak mau baca, skip terus part doa k.


Masa study jangan rasa 'aku rasa tak boleh ni. susahnya nak hafal'. NO!! DON'T YOU EVER THINK LIKE THIS!! Cehh over lak. Tapi serious lah. Masa kita baca buku tu dada kena lapang dan otak jangan rasa berat. Relax dan baca serta tangkap apa yang dibaca ke dalam otak secara santai. Tanam dalam hati dan otak 'senang saja ni. aku mesti boleh'. Aku selalu cuba begini dan aku rasa masa study aku lebih santai and mudah tangkap. Kalau kita rasa berat, beratlah dia. Kalau rasa senang, senanglah dia.


DOA-DOA EXAM:


1. Doa memulakan ulang kaji

اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْأَلُكَ فَهْمَ النَّبِيِّيْنَ وَحِفْظَ الْمُرْسَلِيْنَ وَالْمَلاَئِكَةِ الْمُقَرَّبِيْنَ.
اَللَّهُمَّ اجْعَلْ لِسَانِيْ عَامِرًا بِذِكْرِكَ وَقَلْبِيْ مَلِيْئًا بِخَشْيَتِكَ، إِنَّكَ عَلَى مَا تَشَاءُ قَدِيْرٌ.

Maksudnya: “Ya Allah! Aku memohon daripadaMu kefahaman para nabi, ingatan para rasul dan malaikat terhampir. Ya Allah! Jadikanlah lidahku basah dengan zikir kepadaMu, hatiku dipenuhidengan takut kepadaMu. Sesungguhnya Engkau maha berkuasa di atas segala apa yang Engkau kehendaki.”


2. Doa Selepas Ulangkaji

اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْتَوْدِعُكَ مَا قَرَأْتُ وَمَا فَهِمْتُ وَمَا حَفِظْتُ فَرُدَّهُ إِلَيَّ عِنْدَ حَاجَتِيْ إِلَيْهِ،

إِنَّكَ عَلىَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ.

 Maksudnya: “Ya Allah! Sesungguhnya aku menitip apa yang aku baca, faham dan hafal kepadaMu. Maka kembalikanlah ia kepadaku ketika aku memerlukannya. Sesungguhnya Engkau maha berkuasa di atas segala sesuatu.”


3. Doa Ketika Sukar Menjawab

ياَ حَيُّ يَا قَيُّوْمُ، بِرَحْمَتِكَ أَسْتَغِيْثُ.

Maksudnya: “Wahai Tuhan yang maha hidup lagi maha berdiri dengan sendirinya. Dengan rahmatMu
aku bermohon pertolongan.”

ATAU

اَللَّهُمَّ لاَ سَهْلَ إِلاَّ مَا جَعَلْتَهُ سَهْلاً وَأَنْتَ تَجْعَلُ الْحَزَنَ الصَّعْبَ إِنْ شِئْتَ سَهْلاً.

Maksudnya: “Ya Allah! Tidak ada kesenangan melainkan pada perkara yang engkau jadikan kesenangan
padanya. Dan engkau menjadikan kedukacitaan dan kesukaran sebagai mudah dan senang jika Engkau kehendaki.”


4. Doa Jika Terlupa Jawapan

اَللَّهُمَّ يَا جَامِعَ النَّاسِ لِيَوْمٍ لاَ رَيْبَ فِيْهِ اجْمَعْ عَلىَ ضَالَّتِيْ مَعْلُوْمَاتِيْ.

Maksudnya: “Ya Allah! Tuhan yang menghimpunkan manusia pada hari yang tiada keraguan padanya. Himpunkan barangan dan maklumat yang hilang daripadaku.


***

Tak mengapa kalau orang kata 'bila kesusahan baru nak ingat Tuhan'. At least kita percaya bahawa hanya Allah yang berkuasa dan akan membantu kita daripada kita tak percaya Allah sentiasa ada untuk kita. Kan? Tapi janganlah pula praktikkan bila certain time sahaja baru nak ingat Allah.


Ada satu contoh. Ada seorang anak ni, dia sentiasa tolong mak ayah dia. Suruh apa dia buat. Minta apa dia turut. Dengaq cakap dan ada seorang anak ni pula dia kalau nak apa-apa baru lah nak merayu merengek kat mak ayah dia. Kalau antara dua orang anak ni mintak something, yang mana mak ayah ni rasa senang nak bagi? Kalau aku mestilah akan rasa senang nak bagi dekat yang selalu tolong aku tu. Rasa berat sikit nak bagi dekat yang jarang tolong aku. 


Sama jugalah macam kita berdoa. Bila kita turut perintah Allah selalu, doa selalu, insyaAllah Allah tak akan kecewakan hambaNya. :) Kena yakinlah bahawa Allah akan kabulkan doa kita dan Allah lah sahaja tempat kita memohon pertolongan.


Jom sama-sama lakukan yang terbaik. :)






18 comments:

  1. gud luck dear....jangan fikir sangat pasal blog kalau nak jawab paper tu.. hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe akak. tak ada lah fikir sangat pasal blog... :D

      Delete
  2. good luck...just do your best...

    saya dulu pun suka study last minit...

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih. kalau banyak subject untuk esoknya, kenalah study lebih awal. :)

      Delete
  3. Gud luck Niena semoga berjaya, bukan berdoa saja tau...kena lakukan dengan usaha juga...

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks kak ida. ya, Allah tak akan ubah nasib seorang hamba melainkan hambaNya yang ubah diri sendiri. :D

      Delete
  4. akak pun nak exam jugak ni,x lama dah..hahaa,buat yang terbaek okeyh! ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak STPM kan? ya, kita sama-sama buat yang terbaik okey. :)

      Delete
  5. gudluck yer niena. adik kak pon exam gak esok . tapi baca buku nye idok hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih kak. ehehe mesti laki tu?? ye dok? biasalah tu... :)

      Delete
  6. semoga berjaya niena!..all the best..thank for sharing the doa, but it's too small, i cant read it..hehe mengada pulak kan..fighting!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. amin.. thanks kak. oh yeah perasan juga tu. tapi tak mengapalah baca yang dalam melayu lagi faham maksudnya kan. :) malas pula nak edit. hihihi.

      Delete
  7. Hee. Thanks share doa-doa nie. Btw, samalah I pun suka study last minute. xP

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama-sama. :) saya bukan apa, bila saya study dekat nak exam tu lambat lah nak lupa balik. :D

      Delete

❤Tulis apa sahaja yang anda nak tulis. Hak menulis hak anda. Tapi andai ada yang tidak berkenan dek hati saya, akan didelete komennya ya... Setiap komen pasti akan saya baca dan maafkan saya kalau ada yang tak terbalas.. Jangan malu-malu untuk kongsikan pendapat anda ya, sayangs!❤