Biar Ikhlas...

27/10/13




Assalamualaikum...


Hai wey hai wey hai wey. Motip? Okeylah, aku sekarang tengah rasa gerun sebab melihat merata-rata kes tembak-menembak. Kat Kulim yang biasa-biasa ni pun ada jugak kes tembak menembak ni. Nak keluar rumah pun takut. Fikirkan orang-orang kesayangan pun lagi rasa gerun. Haih.. nak keluar rumah tu kena doa banyak-banyak kan.


Okeylah, itu hanya introduction supaya kita berhati-hati dan berharap Allah lindungi kita daripada sebarang perkara yang tak diingini. :) Tajuk besaqnya aku nak cerita pasal keikhlasan..


Ikhlas. Orang kata, ikhlas tu macam semut hitam yang berjalan atas batu hitam di tengah malam. So, kita tak nampak kan. Tapi ya, walaupun tak nampak kita boleh kan didik hati supaya ikhlas? Contohnya biar ikhlas nak bagi something kepada orang lain. Kalau rasa tak ikhlas, jangan bagi!!


Cuba kita berdiri di tempat orang yang terima barang yang tak ikhlas tu. Kalaulah dia tahu yang kita tak ikhlas, apa perasaan dia? Kita pun tak suka kan kalau orang bagi kita something tapi dia tak ikhlas pun. Betul tak?


Kalau aku rasa berat sangat nak bagi something kat orang lain, serious aku tak bagi. Aku tak mau bagi orang lain benda yang aku tak ikhlas. Tak seronok bila orang terima apa yang kita tak ikhlas. Kalau aku rasa ikhlas, barulah seronok nak bagi dekat orang. Baru dapat pahala. Ini bagi something kat orang tapi minta balasan minta itu minta ini, buat muka. Nak dapat apa? Habaq mai?


So biar ikhlas. Tak ikhlas tok sah bagi. Habaq 'aku tak ikhlas'. Confirm orang tu pun tak nak barang yang tak ikhlas. Betoi dak??? Didik hati biar ikhlas. :)



p/s: Exam mood. Jarang bw. Kalau singgah sini jangan marah aku kalau aku tak balas. Kalau berkesempatan, aku balas lah... :) okey okey okey okey????

15 comments:

  1. biar pemberian itu sedikit dan kecil..yang penting ikhlas..Allah tak nilai saiz pemberian..tapi Allah nilai hati kita,,

    ReplyDelete
  2. ikhlas dlm membuat sesuatu...biar tdk sempurna mahupun tdk bernilai,penting dengan niat yang ikhlas, insyaALLAH berbaloi..

    ReplyDelete
  3. hmmm... aku suka entri ini! kasi like sama diaaa!!! lol
    aku kekadang...dah cakap dah aku tak ikhlas nak bagi barang kat kawan aku, tapi dia mintak gak. acaner tu? haishhh~

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh eh, terima kasih.. hmm cane eyh? serba salah jugak jadinya ya. hahaha.

      Delete
  4. Segala-galanya biar ikhlas supaya berkat, bila berkat rezeki akan bertambah. Sesungguhnya Allah itu maha pengasih lagi penyayang. Dia mengetahui segala di dalam hati... so kalau buat sesuatu tu biarlah ikhlas.

    ReplyDelete
  5. niena org kulim yew ??? aaaaa sma la kita . . kulim kat mana syg ? heee ~ first time ni jumpak org kulim dalam blog . . serious rsa excited skit . hehe :p

    ha betul tu niena kalao tak ikhlas n harapkan balasan jangan la bgi . nanti bila dh bg lepas tu tak dpt balasan mengungkit pulakkan . . tak baik la mcm tu . . better tak payah bagi hati pon tak sakit kalao tak dpt balasan pape . . ngee ~ :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya saya kat kulim kak.. ehe memang excited sikit klu jumpa org kulim ni sebab kulim kecik ja. :D

      Delete
  6. betol betol betol . keikhlasan tu sangat penting :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. penting penting penting. :D kalau tak ikhlas, toksah lah kan.

      Delete
  7. keikhlasan dri hati mmg sgt penting! Btw SM done follow sini, jemput singgah ke blog klau sudi :D

    ReplyDelete

❤Tulis apa sahaja yang anda nak tulis. Hak menulis hak anda. Tapi andai ada yang tidak berkenan dek hati saya, akan didelete komennya ya... Setiap komen pasti akan saya baca dan maafkan saya kalau ada yang tak terbalas.. Jangan malu-malu untuk kongsikan pendapat anda ya, sayangs!❤