why bad words?


Assalamualaikum...



Bad words? Erhh. Tak suka kan kalau dengar orang cakap perkataan-perkataan yang buruk such as; ... .... ... Pandai-pandai sendiri lah kan what is that yang bad words tu. Macam dah jadi satu habit dalam kehidupan seharian cakap bad words.



Including me. Benda yang selalu terrrrcakap, bongok. bangang. bodoh. Bermula huruf B je eyh. Boikot huruf B!! Ceh, tak ada lah. Tak set dalam kepala otak nak cakap benda benda macam tu tau. But.. Dia dah macam habit. Kalau apa-apa je kan haa 'bongok la hang ni'. Haa kan? Orang yang terkena tu kesian.



Tapi, aku langsung tak berniat nak cakap macam tu. Dia terkeluar sendiri. Sebab tu orang kata, tak nak cakap bad words ni kena sentiasa ingat Allah. Macam, tah tah ada insan yang baik hati tiba tiba terkejutkan kita ke kan. Lepastu kita melatah. But, melatah benda yang baik baik. Astaghfirullah. MasyaAllah. kan best kalau setiap orang macam tu kan. Sejuk hati mendengar pun. Ni melatah segala benda keluar.



Aku sedang melatih diri jangan cakap benda benda tak baik. Walaupun kadang kadang kita tak berniat nak cakap benda tu, lepastu tercakap dekat orang lain. Mesti orang tu terasa kan. Aku pun terasa jugak kalau tiba-tiba orang kata 'bodoh hoii' kat aku.



Setiap apa yang kita buat, boleh je menyakitkan hati orang. Terutama sekali words. Mungkin kita rasa biasa je sebab kita dah terbiasa. Tapi, kena fikir pasal orang lain jugak. Orang kata, perkataan itu lebih berbisa. Dengan hanya satu perkataan, boleh melukakan seribu pihak. Cewah. memandai je haku kan.


...MULAI SEKARANG.....

JANGAN BIARKAN BAD WORDS MENGUASAI DIRI...


8 comments:

  1. memang laa. tambah2 kalau dah biasa. memang asyik terlepas jaa :D

    ReplyDelete
  2. tu laa kdg2 kita terlepas ckp jugak biasanya time tgah marah , tapi bla org lain ckp mcm tu kat kita terasa dalam oww hehehe :D

    ReplyDelete
  3. @Aina Areen kacau betul kan. rasa macam nak toreh mulut sendiri guna pisau kalau dah terlepas tu. hihi.

    ReplyDelete
  4. hehe, hanna pun suke cakap bad words yg bermula dri huruf b. haha. oke, kne hentikan tabiat ini :D

    btw,jom bce post baru hanna ^^ http://www.farhanabiella.my/2013/02/asramahuhh-stay-away-from-me.html

    ReplyDelete
  5. sama la...sent5iasa nak positif dlm diri..no more nakal2 ;p

    ReplyDelete

❤Tulis apa sahaja yang anda nak tulis. Hak menulis hak anda. Tapi andai ada yang tidak berkenan dek hati saya, akan didelete komennya ya... Setiap komen pasti akan saya baca dan maafkan saya kalau ada yang tak terbalas.. Jangan malu-malu untuk kongsikan pendapat anda ya, sayangs!❤