Pengetahuan kita tak terbatas ke?

30/10/13




Assalamualaikum...


Aha, tak tahu lah kenapa tiap-tiap hari macam ada sahaja 'penyumbang idea'. Hati memang tak senang, tapi bagus juga sebab ada idea untuk menulis entry untuk jadikan pengajaran semua orang. Kalau lah 'penyumbang idea' tu baca apa yang aku tulis di blog, alangkah bagusnya kan? hehehe.


Baiklah, macam yang kita tahu kita hanya hamba Allah yang kerdil lagi hina lagi lemah kan? Kalau nak dibandingkan ilmu kita dengan Allah kita hanya setitis air daripada seluas lautan tu. Nampak tak? Kan? So kita tak payah lah dok act macam kita tau semua benda. Aku kasi contoh eyh?


"Saya TAHU tahun depan saya dah mati dah..."

"Kat depan sana tu MESTI jammed.."

"Hang ni tak pernah berdoa langsung!"

"Hang ni MESTI tak percaya hari akhirat!"


Jangan nak buat pelik sebab memang wujud pun orang begini. Tapi aku yakinlah, rakyat Malaysia ni baik baik belaka sedar kita siapa kan? Aku ni habaq pasai orang nuuuu kat planet Marikh tu. <-- perli. Ahaaa~~  Ada ke orang kat Mars? Ngekss.


Bukan apa tau, aku cuma nak habaq kalau kita bercakap, jangan bercakap macam kita tahu apa yang akan terjadi. Jangan buat macam kita tahu apa yang Allah tahu. Maksud aku, macam contoh-contoh atas sana tuh la. Tak reti lah nak explain macam mana. Macam melangkaui pengetahuan manusia.. Haaaaa gitewww boleh kan? Pengetahuan manusia terbatas dan Allah tidak kan? Ini pelajaran menengah rendah tapi masalahnya yang buat ni orang dah berdekad hidup.


Tahan je lah apa aku bebel ni kan. Untuk kebaikan bersama juga. Lagi satu, please jangan cakap dekat orang "hang ni tak pernah berdoa", "hang ni tak percaya hari akhirat," "hang ni tak pernah berzikir," "hang ni aku tau tak sembahyang." Kita siapa untuk tahu apa orang tu buat dan tak buat? Boleh beritahu aku kita ni siapa untuk cakap begitu? Apa orang buat, itu urusan dia dengan Allah SWT kan? Perlu beritahu semua orang ke kalau kita beribadat? Jangan bila kita tak nampak dia beribadat, kita tuduh dia itu ini.


Baiklah, itu sahaja. Harap sangat kita semua ambil pengajaran. Bukan untuk 'penyumbang idea' aku tu sahaja. Aku pun sama juga. Jangan dok buat apa yang dia buat. Entry aku macam bersambung-sambung dan ada kaitan kan? Harap sudi tekan-tekan entry pilihan aku di sidebar tu. Ihiii, love ya readers. :)


p/s: 30/10/13- petang, aku ada exam. Doa-doa lah sikit untuk aku kalau sudi ya? Exam last ni dan ini lah harapan aku untuk score A. Ya?? Terima kasih. Siapa yang inginkan kebaikan, harus juga beri kebaikan. So kita sama-samalah tolong doakan. Aku doa hampa, hampa doa aku. Syukran Jazilan. Gomawo. Makasih. :D

9 comments:

  1. Goodluck..semoga berjaya dalam peperiksaan :-)

    ReplyDelete
  2. haah,tak boleh nak kata dekat orang sebab Allah jetaw apa kita buat,gudluck exam k dik :)

    ReplyDelete
  3. gud luck for ur exam syg :)
    betul2 . . kita jangan cepat menilai org . . kita tatahu apa yang dya buat kan . allah je yang tahu apa hamba dya lakukan . . kdg2 yang tak menunjuk tu lebih baik dri menunjuk atau sebaliknya . . yang penting kita mesti tahu jaga hubungan kita dengan allah ! ;)

    ReplyDelete
  4. Gudluck Niena, semoga yang terbaik buat mu dik

    ReplyDelete
  5. He knows better, He's the best Planner,
    semoga berjaya, do the best for your exam :)

    ReplyDelete
  6. hanya Dia yang mengetahui segalanya. good luck niena :)

    ReplyDelete
  7. haaa tau xpe..jenis ni mulut celupar..suka hati judge oraang..mcm dia sorang je baik kan..

    good luck sis..salam jumaat :)

    ReplyDelete
  8. thanks a lot semua.. :) amin.. untuk doa kalian.

    ReplyDelete

❤Tulis apa sahaja yang anda nak tulis. Hak menulis hak anda. Tapi andai ada yang tidak berkenan dek hati saya, akan didelete komennya ya... Setiap komen pasti akan saya baca dan maafkan saya kalau ada yang tak terbalas.. Jangan malu-malu untuk kongsikan pendapat anda ya, sayangs!❤