Courtesy/Adab

22/1/14




Assalamualaikum dan selamat petang! :D


Courtesy- the showing of politeness in one's attitude and behavior toward others."he had been treated with a degree of courtesy not far short of deference" synonyms: politeness, courteousness, good manners, civility, respect, respectfulness; chivalry, gallantry; graciousness, consideration, thought, thoughtfulness, cordiality, urbanity, courtliness "our customers will be treated with courtesy"


Jadi, sudah faham apa itu courtesy. Adab, kesopanan, kelakuan yang baik, hormat, ambil berat, ihsan dan sebagainya itu adalah suatu perkataan yang berbeza tetapi punya maksud yang sama. Punya nilai yang sama.


Apa yang aku nak cerita is, yes courtesy. Walau siapa sahaja kita, walau berapa pun umur kita walau apa sahaja perlu letak adab dalam diri. Bila tiada adab, jadi biadap. Faham? :)


Especially sekali aku tekankan untuk kaum Hawa yang selalu disinonimkan dengan kelembutan persis puteri namun hancur bila terpekik, terlolong, mencarut, tak hormat, cakap kasar dan sebagainya. Aku jujur ya, malu sangat bila lihat perempuan tidak beradab. Baik, aku faham andai kata memang kita kasar dan kita rasa 'ish over arr nak lembut-lembut ni, macam ngapo lagi eyh. meluat aku'.


Tak mengapalah kalau memang kita ni dah semulajadinya 'keras' namun, boleh control kan? Cubalah sedikit dulu untuk tak menghancurkan imej sendiri. Tak mengapa kalau orang nak kata kita over bila ada kesopanan daripada orang kata kita ni langsung tak ada adab, biadap, ill-mannered, kuajo. Kan? Nak ke kita bila orang lain tengok saja muka kita orang akan terdetik 'dia ni biadab'. Tak apa rasanya kot kalau dibenci sebab kebaikan yang kita buat daripada dibenci sebab keburukan kita?


Lastly, just peliharalah adab kita. Cubalah sikit-sikit. Kalau dah sebati tu memang agak payah tapi just cuba dahulu sebabnya bila dah selalu akan jadi biasa. Jangan berbangga dengan sikap kita yang tidak semenggah tu. Aku sukaaaa sangat tengok orang yang beradab. Hampa pun mesti sama kan dengan aku? Kita sendiri pun tak suka kan kalau orang tak beradab dengan kita? Jadi kalau tak suka orang buat dekat kita, janganlah buat dekat orang.


Itu sahajalah.. Kenapa macam serious saja entry aku ni??? Okeylah mari kita senyum banyak banyak. :)❤ ^_^ ❤(: ❤:D❤XD❤ Aku bukannya nak serious pun tapi macam hambar ja jadinya eyh? Minta maaf ya kalau rasa macam kejang ja muka baca entry aku kali ni. Mari layan quotes.






Mari Terjah Entry Terbaru:


26 comments:

  1. yes akak setuju ! menyampah kadang tengok orang perempuan jenis buat hingaq tak kira tempat . macam nak menunjuk hebat pon ada gak kadang2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kann? Setuju dengan kak lieya, macam nak tunjuk hebat pulak. Tapi apa yang hebatnya dok hingaq sana sini tu? Terperasan tak mengena pulak rasanya. Ohoho..

      Delete
  2. setuju!cik pon tak suke sangat bile sorg pompuan suke nak mintak perhatian..bile gelak semacam hantu pocong.eiii...rase nak sekeh pon ade...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ihihi. Betul! Tak bestlah kan perempuan buat begitu. Gelak perlahan2 sudah lah ya tapi kadang2 saya pun terlepas jua. >.<

      Delete
  3. heheheheheeh qila sangat gedik tapi!!!!!!!!!!
    Dengan org yg qila kenal and rapat je dgn stranger.....



    -_- poker face gitu hahahahahaahha
    bajet2 je hihihi. Tapi betul, qila try dah kurangkan segala carutan, biadapan, hihi.
    Tapi nasibaik dengan makcik2 semua sayang qila sebab kesopanan qila hohohoho.

    :) Hiks. Thanks niena. I miss u and thank you again :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihi, saya pun gedik tahap tak hengat bila dengan kawan-kawan tapi ikut tempat jugalah. Tak akan nak menggedik tahap dewa depan orang lain pula kan. Haa, bagus lah tu kak qila. Boleh jadi menantu pilihan. Ececece... :D

      Sama-sama kak! :)

      Delete
    2. hehehehehe sepp bontot hikhok miss u hm update more puhleez T_T

      Delete
  4. Replies
    1. Betul tu bro ikhwan. :) Tak bagus kan bila tiada adab.

      Delete
  5. Setuju apa yang Niena tulis tu...kadang2 kak ida pun rasa pelik...mak ayah dorang tak ajar ker untuk bersopan santun...atau memang mak ayah dorang suka herdik dan mencarut2 di rumah sehinggakan anak mengikut kelakuan mereka? ermmm wallahualam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasanya sikap seseorang itu sendiri. Kita boleh pilih sendiri nak ikut yang bagaimana kan? Apa2 sahaja sebenarnya berbalik kepada diri kita sendiri. :)

      Delete
  6. yup. .sgt sokong entry nie . .terbaekkk :3

    ReplyDelete
  7. yup. .sgt sokong entry nie . .terbaekkk :3

    ReplyDelete
  8. Betul tu niena, akak paling geram dgn spesies yang suka melalak-lalak, gelak kuat2 mcm tak hengat dunia. eeii kelas akak pun ada yg jenis camtu -.-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha, memang rasa nak hempuk kerusi ja bila dengar orang menjerit-jerit ni tapi nanti tergolong pulak dalam golong gitu. Jadi, diamkan sajalah.... v.v

      Delete
  9. Memang x berkenan gak,yg ketawa besar mcm dunia ni dia yg punye.menjerit marah anak bak kata 1 kampung boleh dengar.akk pernah tegur org cmni tp simple je dia jwb."kalau ko bolehlah,aku x boleh sebab batu sudah duduk dalam ini kepala"da jwbnya gitu,nk kata apa lagi kan.sejak tu malas da nk tegur.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adohaii kak atien.. Boleh pulak dia cakap macam tu eyh. Hmmh, kesian lah anak tu kena jerkah. Nak buat macam lagilah kan kak.. -,-

      Delete
  10. Terima kasih sudi berkunjung. Sudah datang ke sana.. :)

    ReplyDelete
  11. Agree, people nowaday everyone are trying to be arrogant, especially in driving.. -.-"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes. They proud to be like that and thought others will respect them. But actually, no. Their own attitude scratched their dignity.

      Delete
  12. setuju.....akk pun tak minat girls yang tergedik2 or macam tak sopan ni...entah...macam tak berkenan tengok....

    ReplyDelete
  13. setuju sangat lagi-lagi lah perempuan :D

    ReplyDelete
  14. BW sini ^^ jom ke blog cik anis pulak www.anisfadliyana.blogspot.com

    ReplyDelete

❤Tulis apa sahaja yang anda nak tulis. Hak menulis hak anda. Tapi andai ada yang tidak berkenan dek hati saya, akan didelete komennya ya... Setiap komen pasti akan saya baca dan maafkan saya kalau ada yang tak terbalas.. Jangan malu-malu untuk kongsikan pendapat anda ya, sayangs!❤