Main Redah Bilik Tidur. Hormati privasi orang lain, Minta izin sebelum masuk.

19/8/13





Assalamualaikum..


Hah, ada topik lain yang nak aku kupas (ecewah) kat sini. Memang dah lama tak puas hati tentang ni. Kadang-kadang kita rasa macam biasa saja, tapi bila fikir balik, barulah tersedar yang benda tu salah dan tak beradab.


MAIN REDAH BILIK TIDUR ORANG... Benda ni dah lama sangat berlaku dekat aku tapi baru hari ni membuak-buak rasa nak share di sini. Geram betul hati aku bila teringat balik sampai tajuk dekat atas sana pun bukan main panjang. Tak, sebenarnya nak bagi faham saja. Ingat nak tulis pasal entry review novel saja, tapi memandangkan aku teringat tentang benda ni, maka aku nak share benda ni dulu...


Bukan main panjang aku tulis mukadimah? Okey kita masuk sekarang... Hari tu, aku tengah tidur lepastu aku tersedar ada orang kiss pipi aku and aku bukak mata. Okey, jangan salah sangka. Orang tu perempuan yang statusnya dirahsiakan di sini. Ahahaa. Aku rasa sangat tak sopan lah sebab aku dah la tengah tidur, lepastu bilik semak pulak sebab bantal peluk tergolek kat atas lantai semua. Entah-entah masa aku tidur tu pulak seluar aku kat bahagian kaki terselak ke, baju terselak nampak perut ke? Don't you think it's so embarassing?


Patutnya bila nak masuk bilik orang tu, minta izin ketuk lah dulu. Kalau orang tu tak bukak, janganlah masuk sesuka hati ekau. Bukan bilik parents saja kita kena minta izin bila nak masuk, bilik sesiapa sahaja pun kena minta izin juga sebab manalah tahu tuan bilik tu tengah nak tukar baju ke, tengah berkemban nampak paha ke?


Hormatlah privasi orang lain. Susah sangat ke nak minta izin dengan orang? Even maybe dengan budak 10 tahun pun, bila nak masuk bilik dia tu minta izin sajalah. Jangan ingat dia budak-budak sesuka hati kita aje nak redah bilik dia. Walau siapa pun kita saudara dia ke makcik dia ke sepupu dia ke, aku minta tolong minta izin lah sayang. Tak susah. Ketuk pintu, tanya boleh masuk tak? Ketuk ketuk kalau orang tak jawab jangan main redah aje lah. Cuba kalau rumah orang, tekan tekan loceng lepastu pintu tak bukak kau terus redah aje. Ada adab tak? At least kalau dah dapat respon tuan bilik tu, barulah kita masuk. Tak baik main redah...


Kalau dah ketuk sampai nak runtuh pintu tapi tak ada respon jugak tu, kenalah bukak jugak. Manalah tau pengsan ke, dah tak bernyawa ke, tengah proses nak makan racun ke kan??? Ehehe... >.< Okey, aku rasa membebel panjang pulak dah pasal topik ni sebab kalau aku bebel panjang tu namanya aku tak puas hati. K, dah..


Illal liqa'.. :)

6 comments:

  1. kalau akak pun tak suka bila orang men redah je masuk bilik..mcm tak beradab

    ReplyDelete
  2. Samalah. Memang tak suka orang yang main redah2 je ni.

    ReplyDelete
  3. mama pun tak suka orang keluar masuk ruang peribadi akak..

    ReplyDelete
  4. yelah, main redah2 cam tu...silap2 kite tengah pakai baju ke apa...x ke malu...

    ReplyDelete
  5. Akak pun tak suka...bilik adalah tempat privacy...

    ReplyDelete
  6. betul2..sy pon xsuka kalo org pakai redah je masuk bilik..thats why laa sy slalu lock pintu..hehe..

    ReplyDelete

❤Tulis apa sahaja yang anda nak tulis. Hak menulis hak anda. Tapi andai ada yang tidak berkenan dek hati saya, akan didelete komennya ya... Setiap komen pasti akan saya baca dan maafkan saya kalau ada yang tak terbalas.. Jangan malu-malu untuk kongsikan pendapat anda ya, sayangs!❤