Jaga mulut sendiri, Jaga hati orang.

14/8/13





Assalamualaikum...


Kita manusia memang dah terbiasa suka bercakap tak fikir perasaan orang lain. Mungkin kadang-kadang kita rasa nak bergurau aje, ataupun mungkin tak maksudkan pun tapi kita tak tahu pun kalau orang yang kita cakap tu entah-entah dia terasa betul betul ke.


Orang kata, kalau rasa tak tahan sangat nak mengutuk jugak tu kau diam. Diam saja jawapannya. Bila orang diam, itu lebih baik. Kadang-kadang yang mulut banyak ni yang banyak jugak buat dosa. Banyak jugak sakitkan hati orang. Kita tak sedar pun kita sakitkan hati orang. Mungkin apa yang kita cakap tu fakta tentang dia, tapi janganlah cakap depan-depan dia. Cakap belakang pun tak elok. Nak kutuk sangat kutuk je lah dalam hati walaupun tahu benda tu dosa tapi kalau dah tak tahan sangat kan? Kutuk aje sepuasnya, janji orang tak dengar.



Hati orang kita tak jangka. Entah-entah dengan apa yang kita cakap tu membuatkan hari-hari dalam hidup dia tak ceria. Mungkin masa kita cakap something tu pada dia, dia tersenyum saja. Tapi, adakah kita tahu pada malamnya dia menangis pilu hanya kerana kata-kata kita tu?


Memang boleh cakap, 'mulut aku, suka hati aku lah nak cakap apa pun.'. Ya, aku faham. Kita memang boleh cakap macam tu. Tapi hati orang, suka hati siapa yang sakitkan? Suka ke kita bila buat orang sedih? Suka ke kita bila buat hari orang dah tak ceria lagi? Suka ke kita buat orang rasa down gila? Suka ke? Tanya lah kita sendiri. Cubalah kalau orang buat kat kita macam apa yang kita buat dekat orang.


Kalau apa yang kita tak suka orang buat dekat kita, janganlah buat dekat orang. Memang kita ni selalunya kita buat dekat orang tak apa, jangan orang buat dekat kita. Tak bolehlah macam tu. Kalau satu hari nanti kita dapat macam apa yang kita buat dekat orang, fikirlah balik mungkin kita pernah buat benda yang sama jugak.


Hati orang kita tak tahu. Mulut kita, kita tahu. Jadi, jaga mulut dan jagalah hati orang. Janganlah fikir nak syok kita sendiri aje. Memang bercakap pasal orang ni seronok, benda yang berdosa tu memang senang nak buat dan seronok. Tapi, sampai bila nak bercakap tak henti pasal orang lain. Biarlah orang tu nak bagaimana pun, hidup dia, badan dia, diri dia, jasad dia. Biarlah dia dengan hidup dia. Kita yang hanya memandang ni, diam sajalah. Kalau kita tak suka apa-apa pasal diri dia, biarlah. Dia yang tanggung, bukan kita.


p/s: entry yang agak emosional gara-gara sikap kita, MANUSIA. peringatan untuk aku, awak dan kita semua. ;)

4 comments:

  1. Ustazah selalu pesan benda yang baik sangat pahit untuk kita lakukan tapi sangat manis ganjarannya. Yang berdosa sangat manis untuk dilakukan tapi balasannya nauzubillah :')

    Jaga hati jaga iman, jaga mulut. ^_^

    ReplyDelete
  2. betul tu dik..jaga mulut kita jangan sampai suatu hari nanti kita yang kena..bila kita pandai jaga hati orang insyaAllah org lain pun boleh jaga hati kita

    ReplyDelete

❤Tulis apa sahaja yang anda nak tulis. Hak menulis hak anda. Tapi andai ada yang tidak berkenan dek hati saya, akan didelete komennya ya... Setiap komen pasti akan saya baca dan maafkan saya kalau ada yang tak terbalas.. Jangan malu-malu untuk kongsikan pendapat anda ya, sayangs!❤