Alergi Bahasa Inggeris

2/7/2020




Assalamualaikum dan hai loves~!


Hampa perasan tak sejak dua menjak ni di media sosial, kalau ada sesiapa saja yang cuba untuk bertutur ataupun menulis dalam bahasa Inggeris, mesti akan ada orang-orang yang memerli. "Eh, tak faham lah cakap English. Cakap Melayu lah!" "Orang Malaysia kan? Cakap Melayu la." "Nak acah pandai la tu speaking." Ataupun benda ni dah lama berlaku ya? Tapi aku rasa benda ni macam semakin berleluasa la sekarang.


Aku tak pasti la sama ada orang-orang ni pun sebenarnya nak menyindir orang-orang yang seolah-olah alergik dengan bahasa Inggeris ataupun memang mereka ni pun tergolong dalam kategori orang yang alergik bahasa Inggeris atau nak dapatkan 'like' semata-mata atau macam mana ke kan. Banyak pulak 'atau' aku kan. Tapi aku agak 'irritated' ataupun 'annoyed' dengan benda ni tau.


Aku faham, betul kita orang Malaysia. Betul, kita orang Melayu. Betul, kita ada bahasa sendiri. Tetapi aku tak rasa bertutur ataupun menulis dalam bahasa Inggeris tu sesuatu yang salah. Lagipun, kita kan dah belajar English dari kita kecik lagi. Belajar bahasa asing tu satu plus point untuk kita kan? Nanti, bila nak bekerja, kalau kita fasih banyak bahasa, itu akan jadikan kita lebih daripada orang lain. Satu lagi, kalau kita belajar banyak bahasa, kita boleh go international tau! Macam Yuna, Shila Amzah dan ramai lagi kan? Tak ke seronok tu kalau hampa ada cita-cita nak mengembangkan sayap kat luar negara?


Banyak manfaatnya kalau kita mahir sesuatu bahasa asing. Kalau English, banyak tau perkara-perkara baru yang kita boleh belajar bila kita mahir English. Contohnya la kan dari pengalaman aku, kalau kita masuk uni, mesti kita faham, ada banyak maklumat yang bila kita cari dalam internet ni guna Bahasa Melayu, kita tak dapat maklumat yang kita nak. Tapi, kalau kita cari maklumat tu dalam English, InsyaAllah akan ada banyak ja yang kita akan jumpa. Jadi, cuba bayangkan kalau kita tak tahu atau tak nak belajar English, mesti ada banyak benda lagi yang kita tak dapat nak belajar sebab kita tak dapat nak capai pun info tu. Alaa, tak payah cakap pasal masuk uni pun lah, kalau nak cari pasal benda-benda lain pun, macam review gajet ke atau nak repair apa-apa ke kan, aku rasa banyak yang dikongsi guna bahasa Inggeris kan. Jadi, English tu penting la kan?


Menjadi masalah belajar Bahasa Inggeris apabila....

  • Terlalu mengagung-agungkan bahasa Inggeris sampai rasa Bahasa Melayu adalah bahasa yang mundur.
  • Amalkan Bahasa Inggeris sampai tak tahu cakap bahasa Melayu langsung.
  • Anggap orang lain yang cakap Melayu sebagai kolot.
  • Berhasrat untuk hapuskan segalanya yang berkaitan dengan Melayu.



Maka, selagi tak ada ciri-ciri seperti di atas dalam diri orang-orang yang guna English dalam kehidupan depa tu, aku rasa kita tak perlu la nak kecam ataupun nak perli. Tak baik tau. Kadang-kadang ada orang yang sampai rasa malu dan rasa tak nak dah cakap English sebab asyik kena kata macam-macam.  Bagi aku, selagi kita rasa bangga dengan bahasa kita sendiri dan tak terlalu memuja bahasa asing, tak menjadi satu kesalahan pun untuk belajar bahasa asing terutamanya English.


Sekian pendapat aku. Kalau hampa ada pandangan mengenai perkara ni, jom la kongsikan dengan aku di bawah. Ataupun, hampa pun tergolong dalam golongan alergi bahasa Inggeris tu? Hehehe...


Jumpa lagi loves!


*Maaf ya kalau tak selesa dengan bahasa rojak aku dalam ni. Aku menulis dalam blog ni macam bahasa cakap mulut ja.. Bahasa basahan. ;)


1 comment:

❤Tulis apa sahaja yang anda nak tulis. Hak menulis hak anda. Tapi andai ada yang tidak berkenan dek hati saya, akan didelete komennya ya... Setiap komen pasti akan saya baca dan maafkan saya kalau ada yang tak terbalas.. Jangan malu-malu untuk kongsikan pendapat anda ya, sayangs!❤