Adakah Berkahwin Itu Sekadar Duduk Sebilik, Tidur Sebantal?

3/6/2020




Assalamualaikum dan hai loves~!


Apa khabar semua? Sihatkah musim-musim PKP ni? Dah lama betul aku tak update blog. Jadi, sedikit perkongsian tentang diri aku ialah aku sudah bergelar pelajar jurusan Komunikasi Universiti Sains Malaysia. Alhamdulillah, aku lepas temuduga jurusan Komunikasi yang aku pernah kongsikan tahun lalu. Dah masuk Sem kedua barulah dapat kongsikan di sini ya.. Huhu.. Perkembangan hampa macam mana pula?


Apa-apa pun jom kita bercerita sikit harini tentang topik yang kebanyakan orang pasti suka iaitu KAHWIN!


Bila sebut pasal kahwin, mesti terbayang di fikiran untuk hidup bersama orang yang kita cintai, akan ada anak-anak yang comel dan bahagia selama-lamanya kan? Persis kisah puteri-puteri Disney. Tetapi, adakah realitinya berkahwin adalah seindah itu? Adakah perkahwinan atas dasar cinta semata-mata dapat menjamin kebahagiaan buat selamanya?


Kadang orang kata, cinta itu buta. Mungkin benar. Tetapi mari kita berpijak di dunia realiti kawan-kawan. Tidak dapat tidak kita tak boleh menafikan yang kita tak akan mampu hidup di dunia realiti masa ini dengan berbekalkan cinta semata-mata.

Fikirkan sejenak....

Kalau tak ada duit, nak makan apa? Cinta?

Kalau peribadi masih buruk, bahagia sampai bila? Cinta?

Kalau semuanya masih ditanggung ibu bapa, layakkah bergelar pasangan sejati hingga syurga? Cinta?

Kalau tanggungjawab sendiri masih tak mengerti, kita ini pasangan jenis apa? Cinta?



Kadang-kadang aku sendiri takut tengok orang-orang yang aku perhatikan seolah-olah sekadar nak ikut trend kahwin muda, kahwin awal. Kata orang, hindar maksiat. Benar... Tetapi kadang-kadang aku terfikir juga kalau peribadi atau pe'el kita pun tak semenggah, bukankah perkahwinan yang dibina itu juga boleh jadi lubuk dosa?


Aku tidaklah menolak kahwin muda atau apa. Yang menjadi persoalan aku bila aku tengok ada saja orang-orang muda yang seolah-olah lupa bahawa perkahwinan tu suatu TANGGUNGJAWAB. Hakikat itu tak boleh lupa. Berkahwin bukan semata-mata sebab rasa cinta dan dah tak sabar nak tinggal sebilik dan tidur sebantal.


 Kalau diri sendiri pun semuanya ibu bapa dan keluarga yang tanggungkan dan tak ada langsung usaha sendiri untuk menyara hidup sendiri, layakkah berkahwin? Kalau cerita tentang 'boleh berkahwin', semua orang pun boleh kahwin. Remaja 16 tahun pun boleh berkahwin. Tetapi bagi aku tak sama dengan 'layak berkahwin'. Bagi aku juga, seandainya kita betul-betul dah bersedia, matang, peribadi baik, boleh menjamin hidup sendiri dan pasangan serta yang paling penting ada usaha sendiri dan tak menyusahkan sesiapa terutamanya ibu bapa, GO AHEAD. Tetapi seandainya belum lagi, fikirkanlah dahulu.


Bila bercakap soal apa pun, berpijaklah pada realiti. Dunia hari ini tak mudah. Kahwin bukan sekadar kahwin. Aku ulang sekali lagi, kahwin adalah sebuah tanggungjawab. Pesanan untuk diri aku juga. Jangan ambil ringan. Kalau diri sendiri masih terumbang-ambing dengan peribadi yang kurang baik serta tak sedia galas tanggungjawab, berhentilah berangan-angan. Selagi tak dapat balas jasa ibu bapa, berhentilah berangan-angan. Selagi masih mengharapkan ihsan keluarga, berhentilah berangan-angan.


Dunia hari ini tak sama.


Semoga Allah mengatur yang terbaik untuk kita semua, Amin...


No comments:

Post a Comment

❤Tulis apa sahaja yang anda nak tulis. Hak menulis hak anda. Tapi andai ada yang tidak berkenan dek hati saya, akan didelete komennya ya... Setiap komen pasti akan saya baca dan maafkan saya kalau ada yang tak terbalas.. Jangan malu-malu untuk kongsikan pendapat anda ya, sayangs!❤