Semua Perkara Tentang Korea, KPOP ke?

16/12/16





Assalamualaikum dan hai loves~!


Baru hari ni rasa macam ada desakan untuk tulis entry baru. Apa-apapun, aku baru saja habis SPM seperti yang digembar-gemburkan ituhh.. Tak lama pun dari 7/11-29/11 sahaja. Itu pon semestinya ada gap la kan. Tapi gap aku tak panjang. Jadi, sekejap saja lah examnya.. Sekarang tengah kena sindrom kebosanan tak tau nak buat apa langsung kat rumah. Ada movie best tak? Share la sikit movie apa syok!


Baiklah, mari kita bergerak ke tajuk aku hari ini. Semua Perkara Tentang Korea, KPOP ke? Aku buat tajuk begini sebab apa tau.. Sebab aku tengok ramai lah di media sosial ni kalau cakap apa-apa saja pun yang berkaitan Korea dikaitkannya dengan KPOP. Cakap pasal drama korea, kait dengan KPOP. Cakap pasal makanan Korea, kait dengan KPOP. Cakap pasal runningman, kait dengan KPOP. Pokoknya, apa-apa sahajalah yang berkaitan dengan Korea dikatanya KPOP.


KPOP itu sejenis genre musik kan? KOREAN POP. Mari aku selitkan sedikit dari wikipedia.


K-pop (an abbreviation of Korean popHangul케이팝) is a musical genre originating in South Korea that is characterized by a wide variety of audiovisual elements. Although it comprises all genres of "popular music" within South Korea, the term is more often used in a narrower sense to describe a modern form of South Korean pop music covering a range of styles including dance-poppop balladelectropopR&B and hip-hop music.[1] The genre emerged with one of the earliest K-pop groups, Seo Taiji and Boys, forming in 1992. Their experimentation with different styles of music "reshaped Korea's music scene".[2] As a result, the integration of foreign musical elements has now become common practice in the K-pop industry.[5]  cc.wikipedia







Mungkin kerana kes-kes terdahulu yang para remaja perempuan terlonjak gembira sampai peluk artis KPOP tu menjadi salah satu punca yang orang kita jadi sakit hati sangat dengan KPOP ni sampai semua benda pasal Korea pun nak sakit hati.


Untuk pengetahuan, aku memang tak minat langsung KPOP ni dan aku dah lama pun kenal Korea Korea ni semua. Aku layan drama sahaja dan variety show, RunningMan. Itupun lepas ni dah tak adalah aku nak melayan lagi disebabkan RunningMan pun akan tamatkan siarannya tak lama lagi. Aku tak adalah fanatik pon.


Bagi aku, tak salah pun kalau ada orang nak minat KPOP ke, budaya Korea ke, makanan Korea ke, cerita Korea ke atau bahasa Korea sekalipun asalkan janganlah sampai taksub benor. Kadang-kadang aku tengok ada yang sampai nak marah lah nak nangis lah bila ada mana-mana artis Korea yang dating dengan artis Korea yang lain. Aku rasa agak tak patut la fans nak masuk campur hal peribadi mereka. Biar saja lah nak bercinta dengan siapa pun. Itu kehidupan mereka. Nak minat, minatlah. Tapi janganlah sampai setiap masa setiap saat asyik memikirkan Korea dan KPOP sahaja. Sampai ada jugak yang memaki hamun sesama sendiri semata-mata nak menangkan artis kesayangan mereka. Mungkin sebabkan ada peminat-peminat termasuk orang Malaysia yang sebegini, menyebabkan ramai yang rasa sakit hati betul bila sebut pasal Korea ni. Hehe..



Apa-apapun, janganlah asyik kaitkan semua benda Korea dengan KPOP. Kesian orang yang tak minat KPOP tapi disebabkan suka dengan perkara lain tentang Korea pon di'bash'nya. Ada ja tau orang-orang yang lebih tua layan jugak Korea, macam makcik dan ayah aku pon layan drama Korea jugak tau kadang-kadang! Mak kawan aku pon ada jugak layan! Takkan pula nak kata makcik-makcik pakcik-pakcik ni KPOP jugak? Hihihi.. Tak boleh bayangkan pula kalau ada makcik pakcik yang ikut nyanyi nyanyi dengar lagu KPOP. XD


Jadi, itulah dia.. Hormatlah juga apa yang orang lain minat asalkan mereka tak melebih-lebih. Iya tak?


***


Jun Ji Hyun. Cantik. ❤_


p/s: Hampa tengok Legend of The Blue Sea tak? Bagi aku, cerita tu tak kena sangat dengan taste aku. Tak tahulah kenapa. Mungkin sebab aku tak minat Lee Min Ho kah? Tapi aku memang minat dengan lakonan Jun Ji Hyun. Tengok drama ni pon sebab Jun Ji Hyun lah. Tapi dia memang pandai beri sense of humor. Comel sangat dia berlakon. Disebabkan aku tengok You Who Came From The Star dulu aku jadi minat sangat tengok Jun Ji Hyun. Tapi cerita kali ini tak berapa kena dengan aku tak macam cerita You Who Came From The Star. But still, Jun Ji Hyun punya lakonan tetap best dalam drama Legend of The Blue Sea ni pon.  Hampa rasa best ke tidak Legend of The Blue Sea?



4 comments:

  1. betul tu! kadang2 sy pun heran gak knapa smua benda pasal korea dikaitkan dgn kpop. hm nak kata best sgt drama legend of the blue sea tu tak lah jugak. biasa2 je,try tgk weightlifting fairy kim bok joo hah yg ni best sikit layan haha

    ReplyDelete
  2. Suggest you tgk cite drama romantik taiwan pulak..hehe tajuk di Love O2O..

    ReplyDelete
  3. saya pun layan legend of the blue sea tu sebab jun ji hyun! tapi episode yg belakang2 ni dah start slow sikit huhu..
    hehe betul, sekarang ni semua benda nak di-kpopkan. biasalah takleh nampak org tengok korea sikit habis semua dilabelnya kpop :p

    ReplyDelete
  4. emmmmm mungkin dy taktau ape itu kpopper.. T_T
    follow sini #1355

    ReplyDelete

❤Tulis apa sahaja yang anda nak tulis. Hak menulis hak anda. Tapi andai ada yang tidak berkenan dek hati saya, akan didelete komennya ya... Setiap komen pasti akan saya baca dan maafkan saya kalau ada yang tak terbalas.. Jangan malu-malu untuk kongsikan pendapat anda ya, sayangs!❤