Layan Aku Seperti Biasa

27/4/15




Assalamualaikum dan hai loves~!


Kalau kita rasa seseorang itu ada sesuatu yang hebat ataupun kita pandang dia baik, jangan terlalu merasa bahawa dia akan sentiasa hebat dan baik. Takut takut satu hari nanti, bila dia ada buat kesilapan, kita akan terus hukum dia. Kita akan terus rasa menyesal sebab pernah puji dia. Pernah rasa dia yang terbaik.Kita akan kata "Ceh, aku ingat bagus sangat dia ni. Rupanya bukannya bagus mana pun." Biasa. Kita manusia, bila orang lain buat kesilapan sekali, kita akan terus menghukum.


Kalau kita rasa seseorang itu memang teruk dan tak bagus, jangan terlalu merasa bahawa dia akan sentiasa teruk dan tak bagus. Mana tahu satu hari nanti dia lah yang tolong kita. Dia lah yang bagus. Manusia berubah. Jangan kita terlalu merasa orang lain teruk sampai entah satu hari nanti kita termalu sendiri dengan tanggapan kita pada dia. Masa tu pulak, dia dah entah di mana. Nak cari dia lagu mana? Mai habaq.


Jadi, kesimpulannya berpada-pada selalu. Tak perlu nak terlalu menyanjung dan tak perlu untuk terlalu mengkeji. Manusia tak akan sama macam apa yang kita jangka. Kita tak tahu manusia ini. Kadang ada yang manusia tapi rupanya syaitan. Ada manusia memang manusia. Ada manusia yang bersembunyi di balik topeng syaitan. Layan sahaja semua orang biasa biasa kerana manusia sama sahaja.


Sekian.

4 comments:

  1. Setuju.. sgt bahaya manusia brtopeng syaitan. Salu kene. Mmg skg sgt2 brhati2..
    Jaga diri ye.. ⊙﹏⊙

    ReplyDelete
  2. Setuju apa yang adik katakan ni. manusia memang suka membuat hukuman sendiri sesuka hati...Mintak2lah kita dijauhkan dari sikap yang begini. Allahualam....

    ReplyDelete
  3. singgah ke mari, lama dah tinggalkan blog :)

    ReplyDelete

❤Tulis apa sahaja yang anda nak tulis. Hak menulis hak anda. Tapi andai ada yang tidak berkenan dek hati saya, akan didelete komennya ya... Setiap komen pasti akan saya baca dan maafkan saya kalau ada yang tak terbalas.. Jangan malu-malu untuk kongsikan pendapat anda ya, sayangs!❤