Wajarkah Men'setan'kan orang?

21/6/13


Assalamualaikum..


Alhamdulillah masih dapat menikmati penghulu segala hari ni! :D Erm tapi aku tetiba rasa nak tulis something di sini. Boleh tak? Oh, sudah pasti.


"Kau ni nak jadi apa? Setan? Ikut perangai setan lah tu jadi macam tu!"

"Kau ni memang setan. Setan aje perangai macam kau."


Itu adalah antara salah satunya yang aku pernah dengar orang cakap pada orang lain hanya kerana SATU KESALAHAN YANG KECIL DAN BOLEH DIUBAH! Tengok siap underline and CAPS LOCK lagi you!





Elok sangat ke cakap orang lain serupa makhluk macam dekat atas ni? Ya, mungkin kita rasa diri kita betul dan orang lain salah. Tapi, patut ke labelkan orang lain sebagai setan?


Mungkin dia salah. Mungkin dia tersilap. Mungkin dia leka. Tapi, bagi aku tak perlu dan tak patut rasanya kata dekat orang sebagai devil. Lainlah kalau dia betul betul jahat gila. Yang tu aku tak kisah sangat. Tapi bila orang lain buat kesilapan kecil dan boleh diubah aku rasa tak patut mensetankan orang.


Okey, itu aje. Oh oh satu lagi. Jaga perkataan kita. Jangan sebut benda benda yang sensitif pada orang lain. Kalau dah terbiasa cakap benda benda tak elok nanti susah nak ubah. Baik jaga-jaga lidah bila bercakap. K dah. Illaliqa'.

9 comments:

  1. tak patut!

    drpd men'setan'kan org, why not kite tegur cara elok.. kalau rasa xlayak nak tegur.. at least doakanlah die agar tak jadi mcm itu setan.. hehehe :)

    ReplyDelete
  2. huhu..mmg tak patut tp itulah yg biasa kte dngar dr mulut org..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila mulut dah biasa cakap benda tak elok, mmg itu jadinya. nak wat canne? hehe. :D

      Delete
  3. manusia sekarang cepat sangat menghukum :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul. tengok orang lain salah sikit mulalah.

      Delete
  4. Ishh tak baik la mensetankan orang. Kecuali la kalau perbuatan dia memang betul2 macam syaitonirrojim. Hehe.

    ReplyDelete

❤Tulis apa sahaja yang anda nak tulis. Hak menulis hak anda. Tapi andai ada yang tidak berkenan dek hati saya, akan didelete komennya ya... Setiap komen pasti akan saya baca dan maafkan saya kalau ada yang tak terbalas.. Jangan malu-malu untuk kongsikan pendapat anda ya, sayangs!❤