Pengalaman Interview Ijazah Sarjana Muda Komunikasi USM

18/5/19





Assalamualaikum dan hi loves~!



Aku menyepi dari dunia blog agak lama ya? Tapi sebenarnya aku selalu ja buka blog ni tengok comment dan sebagainya. Hehe.. apa-apapun harini aku nak kongsi pengalaman aku interview program pengajian ijazah sarjana muda Komunikasi di USM. Jadinya aku sudah pun pergi temuduga ini pada 14/5 haritu. Sebelum aku nak pergi interview ni sudah semestinya aku akan search dulu pengalaman interview orang lain di internet kan dan aku rasa ia sangat membantu sedikit sebanyak untuk aku dapatkan gambaran bagaimana interview ni dijalankan..


Tujuan aku menulis entry ini adalah untuk berkongsi pengalaman supaya mana tahu dapat sedikit sebanyak membantu sesiapa yang mencari info tentang ini juga dan sesiapa yang bakal menghadiri temuduga pada masa akan datang. Baiklah, jom aku ceritakan!



Perkara pertama yang aku buat adalah semestinya check apa yang perlu dibawa untuk temuduga ni. Untuk temuduga komunikasi hanya perlu bawa alat tulis sahaja sebab ada ujian bertulis. Jadi, bawalah peralatan menulis. Temuduga untuk aku bermula pada pukul 2.00 petang. Haritu aku dah sampai awal dah di USM tapinya disebabkan salah tempat aku masuk lewat sikit. Nasib baik orang lain belum mula ujian bertulis lagi. Ujian bertulis haritu mula pukul 2.15 petang dan hanya berlangsung selama 30 minit sahaja..


Soalan ujian bertulis ada dua bahagian tak silap aku. Satu bahagian esei dan satu lagi kena tulis caption. Setiap bahagian soalan ini ada dua soalan iaitu dalam bahasa melayu dan bahasa inggeris. Soalannya lebih kurang seperti "Berikan filem yang memberi pengajaran kepada anda" dan "How media social changes your life" untuk esei. Bahagian yang perlu tulis caption pula akan diberi gambar dan kita kena tulislah caption untuk gambar tersebut. Soalan eseinya 250 patah perkataan ya dan aku langsung tak dapat tulis sepanjang itu sebab aku panik takut tak sempat siap padahal soalan agak mudah kan. Rasa geram juga dengan diri sendiri sebab selalu bila buat karangan sekolah dulu sampai tak cukup-cukup nak menulis. Huhu.. Apa-apapun apa yang aku tahu soalan setiap tahun lain-lain ya.



Seterunya untuk sesi temuduga secara lisan calon dipanggil bertiga-tiga. Temuduga lisan ni yang sebenarnya paling menakutkan kan? Haha.. Aku ada la sembang sikit-sikit dengan calon yang temuduga sekali dengan aku ni. Bila aku dapat tahu result STPM mereka aku rasa insecure sedikit lah. Hehehe... Penemuduga aku haritu adalah dua orang lecturer lelaki dan perempuan. Kedua-duanya friendly sama macam interview asasi TESL UiTM yang aku pernah pergi dulu. Jadi soalanya kepada aku lebih kurang begini:


  •    Perkenalkan diri anda.
  •    Apa penglibatan anda dalam kokurikulum?
  •    Apa yang anda tahu tentang course komunikasi USM yang mendorong anda untuk datang temuduga ini?
  •    Bidang apa yang anda ingin ambil dalam course komunikasi?
  •    Apa yang anda tahu tentang berita palsu?
  •    Apakah isu semasa yang anda tahu?
  •    Sekiranya anda merupakan seseorang yang dikenali di media sosial yang mempunyai ramai pengikut dan kerajaan mengatakan bahawa kita sedang menghadapi isu perkauman apa yang anda akan lakukan?
  •    Apakah pandangan anda sekiranya anda mempunyai rakan-rakan yang mempunyai jumlah pengikut yang besar di laman sosial?
  •    Mengapa tidak meletakkan USM sebagai pilihan pertama dalam UPU (aku letak nombor dua)

Soalan-soalan di atas adalah soalan yang ditujukan kepada aku. Untuk calon yang sama-sama interview dengan aku tu ada soalan lebih kurang seperti "Apa yang anda tahu tentang komunikasi pemujukan?". "Bagaimana untuk mengenalpasti sama ada sesuatu berita itu benar atau palsu" dan beberapa lagi soalan lah ya yang aku tak ingat.  Ada soalan ditanya dalam bahasa melayu dan ada dalam bahasa inggeris. Jadi, jawab juga ikut bahasa yang digunakan oleh interviewer.


Jadi setelah itu tamatlah sesi temuduga aku untuk program ini. Aku tidaklah berharap dengan harapan yang tinggi untuk dapat course ni. Kalau dapat Alhamdulillah kalau tak dapat pun aku harap ada course lain yang lebih bersesuaian untuk aku dengan izin Allah.


Pada aku kebiasaannya penemuduga ni friendly untuk hilangkan nervous kita kan jadi tak perlu terlalu takut. Walau pada hakikatnya aku berfikir 1000x sama ada nak pergi atau tak interview ni haritu. Tapi aku rasa lebih baik kita pergi saja kalau ada peluang daripada kecewa sebab memang kita tak cuba langsung. Betul tak?


Pesanan terakhir untuk sesiapa sahaja yang akan lalui temuduga walau apa course sekalipun, bersedialah dengan soalan-soalan yang mungkin disoal, pengetahuan am dan buatlah sedikit sebanyak research tentang universiti dan course yang hampa mohon tu. Soalan-soalan pasti yang berkaitan dengan course yang kita mohon. Kalau minta komunikasi takkan nak tanya tentang resepi masak cekodok pula kan? Hehe..  Banyak info yang dikongsi dalam internet. InsyaAllah semuanya dipermudahkan Allah. Amin...


Baik loves, jumpa lagi! 😘

2 comments:

  1. wahh dah otw nak ke degree! rasa eksited la bila saya kenal niena ni dari zaman sekolah, tup2 sekarang nk degree dah. how time flies *wipe tears

    semoga berjaya!

    ReplyDelete

❤Tulis apa sahaja yang anda nak tulis. Hak menulis hak anda. Tapi andai ada yang tidak berkenan dek hati saya, akan didelete komennya ya... Setiap komen pasti akan saya baca dan maafkan saya kalau ada yang tak terbalas.. Jangan malu-malu untuk kongsikan pendapat anda ya, sayangs!❤