Novel Aku Keliru!- Nurul Syahida

12/8/14


Buku Prima
Nurul Syahida
S/M: RM27.90
SS: RM30.90

SINOPSIS

~ Teori dan praktikal dalam hubungan adalah dua benda yang berbeza.

Semuanya bagaikan sudah selesai. Si novelis kembali pada lelaki berambut merah itu. Bahagia selama-lamanya. Oh tidak sekali-sekali. Ada banyak yang Safiah perlu sedar. Menerima lelaki yang aneh seperti Roul sebagai kekasihnya memerlukan komitmen dan kesabaran. Menerima khabar tentang perkahwinan rakan karibnya memerlukan kekuatan dan kesedaran. Dan apabila dia berkenalan dengan Zaniel dan melihat sendiri hidup teman serumahnya Masni semakin lama semakin tenggelam, Safiah sedar realiti dan fantasi di sebalik ‘bahagia selama-lamanya’ dalam novel tidak sama. Pertama kali dia tidak pasti adakah dia sudah bersedia untuk melepaskan sahabat karibnya yang ingin melangkah ke dunia perkahwinan, adakah dia masih boleh menjadi insan sarkastik dan selamba seperti dulu, dan sama ada Roul memang pilihan yang tepat dalam hidupnya.

"Awak pun tahu bezanya," katanya. 
"Beza apa?"
"Sesuatu yang awak perlukan berbanding sesuatu yang awak inginkan." - Zaniel

"Ini bukan novel. Aku bukan damsel in distress yang perlukan lelaki kaya raya untuk selamatkan aku. Aku bukan perempuan clumsy yang bertemu lelaki gila-gila dan akan hidup bahagia tak kira macam mana mengarut pun lelaki tu layan aku." - Safiah

"Gua memang tak tahu banyak benda, Lulu. Gua memang tak kaya. Memang tak banyak duit. Memang tak macam lelaki yang mampu didik Lulu jadi isteri solehah. Tapi gua anggap Lulu yang akan ajar gua bab tu. Lulu yang akan tolong gua sebab walaupun tak boleh nak jadi lelaki paling alim dalam dunia untuk Lulu, gua boleh buat banyak benda lain. Gua boleh halang orang dari sakitkan Lulu. Gua boleh jadi tembok untuk Lulu. Biar orang lain belasah gua supaya Lulu tak apa-apa." - Roul



Assalamualaikum and evening loves! ;)


Sini sini datang dekat. Aku cerita pasal novel lagi. Aku belum rangka lagi apa yang nak ditulis untuk topik terbaru aku nanti. Jadi, aku publish pasal novel dulu ya. Untuk yang tak suka novel, shh diam diam. Untuk si kaki novel, mari sini nak cerita. ;)


Baiklah Aku Keliru ni merupakan sambungan bagi novel Akukan Novelis karya Nurul Syahida. Untuk pengetahuan hampa, karya Nurul Syahida semuanya memang menggetarkan dada sebab novel beliau memang unpredictable. Jadi sewaktu aku baca Aku Keliru aku takut endingnya twist dan aku sangat bimbang kalau Safiah berubah hati.


Baik, aku ceritakan watak yang ada dalam novel ni dulu ya. Watak utamanya Safiah si novelis dan Roul si mata merah. Memang Roul kalau seperti yang dihebahkan ialah orang yang kalau kita tengok pasti tak terfikir nak buat laki. Tapi bagi aku, Roul berjaya termasuk dalam carta hero terbaik dalam hati aku. Walaupun dia ni mungkin agresif dan tak sensitif tapi bagi aku dia jugalah yang terbaik. Mungkin dia bukan lelaki yang beketerampilan menarik dan versatile namun, dia ni memang buat orang tertarik. Roul ada aura dia tersendiri. Hehe. Oh ya, dia ada sweet dalam agresif. ;) Itu dia Zairul Bin Ahmad.


Untuk Safiah pula, aku juga sukakan Safiah sebab katanya dia bukan 'semua orang'. Kalau hampa tak faham, hampa memang wajib baca okey! Safiah bukanlah macam watak-watak klise yang selalu ada dalam novel melayu ya. Tapi aku benci bila dia tak suka dengar cakap Roul. Degil. Hihi.. :D Tak ada apa sangat yang aku nak cakapkan untuk Safiah.


Untuk keseluruhan novel, jalan ceritanya memang lebih realistik. Cara penceritaan juga macam Safiah sendiri sedang bercerita kepada kita. Tak bosan dan menarik! Tambah pula dengan watak-watak yang menaikkan lagi aura cerita ni. Tak klise macam: cerita perempuan miskin yang cantik kena kahwin dengan lelaki kacak dan bergaya dan kehidupan huru hara disebabkan tiada cinta di jiwa namun segalanya berubah...... Kehkeh, Aku Keliru bukan yang begini ya! Aku memang mengagumi karya Nurul Syahida yang lebih real, kelakar, menarik etc.


Jadi, overall iolss kasi 4.8/5 untuk novel ni penangan Roul. Kehkeh. Oh ya, novel ni masih baru dan insyaAllah tak rugi baca. Percayalah. Susunan plot yang menarik. Teruskan hasilkan karya-karya yang baik kak Syai. :) Tahniah!


P/S: Untuk Firma, congrats. Bangga sama hang. Moga terus menjadi insan yang membanggakan. Apa-apa pun syukur pada Dia. :)


4 comments:

  1. TQ sebab suka AKU KELIRU!

    Nak request share kat FB bleh? teehee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe, memang berbaloi baca! :D Boleh boleh.. ;) Teruskan menulis karya2 yang baik lagi ya kak shai!

      Delete
    2. Wahhh kak shai tu dtg siniii hikhuk ending apa jadiii wakk hihuhi mcm best je ishn teringat sharnaaz agresif dlm sweet gitchewww hahaaahahaha. Tq wakk share ni hwweee

      Delete
  2. waaaah~ nia suka dengan karya nurul syahida yang sebelum ni, best and yes, very unpredictable :)

    ReplyDelete

❤Tulis apa sahaja yang anda nak tulis. Hak menulis hak anda. Tapi andai ada yang tidak berkenan dek hati saya, akan didelete komennya ya... Setiap komen pasti akan saya baca dan maafkan saya kalau ada yang tak terbalas.. Jangan malu-malu untuk kongsikan pendapat anda ya, sayangs!❤