Perkara-perkara Yang Dirindui di Sekolah Menengah

3/9/17






Assalamualaikum dan hai loves~!


Selamat menyambut hari raya Aidiladha semua walaupun mungkin agak terlewat? Hehe.. Tak mengapalah.. Jadi, seperti biasa aku nak cakap macam baru semalam tulis entry tentang JPJ. Tiba-tiba dah hampir empat bulan pun entry itu aku tulis. Maknanya, dah hampir empat bulan juga lah kan aku ada lesen? Tapi faktanya ialah aku masih takut takut nak bawa kereta sendiri. Siapa sama? Kita geng! XD 


Jadi, dalam entry JPJ itu jugak aku ada tulis tentang aku masuk matrik kan? Ya.. Aku dah masuk pun dan aku pun dah keluar dari matrik. Hehehe... Ada ceritanya sebenarnya. Tapi nantilah aku cerita ya. Sekarang ni aku sambung tingkatan enam dan maknanya aku masih lagi budak sekolah menengah. Hoho.. Tapi untuk pengetahuan sesiapa yang tak tahu, tingkatan enam sekarang tidak lagi beruniform sekolah dan dibenarkan bawa telefon bimbit. Best tak? Hmm.. Bagi aku, biasa sahaja. Mungkin ada la sedikit keistimewaan kan sebab tak perlu nak beli baju sekolah lagi.


Baiklah, cukup tentang itu. Jom cerita tentang 'Perkara-perkara Yang Dirindui di Sekolah Menengah'. Pelik ke? Sebab katanya aku masih lagi di sekolah menengah kan? Apa pasal nak rindu rindu lagi? Hehehe.. Sebenarnya aku nak cerita tentang perkara yang aku rindui di Sekolah Menengah Kebangsaan Kulim (SMKK). Sekolah yang SANGAT aku cintai. Sekarang ni aku di sekolah lain. T.T



Credit to owner


Jom aku senaraikan apa yang best waktu aku sekolah dulu yang lebih kepada di SMKK. Pasti akan ada juga yang sama macam perkara yang hampa rindukan di sekolah menengah dulu!


  •      Kawan-kawan

Kebanyakan orang mesti setuju tentang ini. Kawan-kawan memang sangat mainkan peranan penting tentang kenapa kita rindukan sekolah. Bagi aku, kawan-kawan di sekolah menengah lah yang paling best. Dalam situasi aku yang ada di sekolah menengah yang sama dari tingkatan satu hingga tingkatan lima, mestilah kawan-kawan aku di situ yang terbaik. Kita membesar bersama-sama. Kita belajar banyak perkara bersama-sama. Kita kongsi pengalaman bersama-sama. Kita jatuh dan bangun bersama-sama. Dan banyak lagi perkara yang kita kongsikan bersama. Mana mungkin kawan-kawan tak aku rindui? Memanglah pasti ada kekurangan kawan-kawan di mana-mana, tapi itu semua lumrah manusia..


  •      Suasana di sekolah
Bagi aku juga, suasana di sekolah lama aku sangat aku rindui. Tak dapat aku rasakan lagi di mana mana. Aku sangat rasai perbezaannya. Biasalah, bila kita habiskan waktu yang panjang di sesuatu tempat tu dan kita pindah ke tempat lain, pastinya akan rasa kelainannya kan? Tapi untuk aku, jiwa aku masih lagi tertinggal di SMKK. Huhu..


  •      Makanan di sekolah

Agak kelakar aku rasa bila aku rindu makanan di sekolah. Sampai asyik cerita dekat kawan-kawan betapa sedapnya makanan di sekolah aku dulu. XD Sebenarnya, bukanlah hidangan istimewa bagai di istana ponggg.. Makanan budak sekolah biase jah! Tapi bagi aku, sangat istimewa. Sangat sedap. Makanan di kantin: nasi putih+kuah gulai+kuah sambal+ayam goreng tepung= sedap gila weyh sek mung! Hahaha... Tak tahulah kenapa rasa sedap sangat nasi dengan ayam ni. Tapi ayam dia besar dan selalunya panas okey. Istimewa sedikit di situ.  Aduhai, teringat sampai sekarang sampai berpakat dengan bestfriend nak pergi one fine day, semata-mata nak makan nasi kantin. Wahaha.. Keropok lekor kantin pon best weyh! Makanan yang berkuah pun okay jugak cuma kadang sedap kadang tak sajalah.. Tapi kuah untuk nasi ni memang sentiasa sedap. Hehehe.. Kalau makanan di sekolah hampa dulu tak sedap, nasib hampa la.. Tapi makanan kat kantin sekolah aku sedap ja sampai teringkat sampai sekarang. :P


Peringatan: Masakan mak aku tetap di carta pertama. Sebab itu balik sekolah pon makan lagi. >.<


  •      Kelas

Semestinya aku sangat rindukan kelas aku. 1E, 2E, 3E, 4A dan 5A. Paling seronok masa di tingkatan 3E. Waktu tu paling rapat dengan kawan-kawan sebab bagi aku waktu itulah aku dah kenal perangai kawan-kawan. Waktu tingkatan tiga, tahun terakhir untuk sama-sama dari tingkatan satu. Sebabnya bila masuk tingkatan empat ada yang pindah dan tak sama kelas lagi.


Lagi satu kelas yang paling diingati semestinya 5A. Dapat merasa suasana kelas di tahun terakhir di SMKK. Walaupun masa awal awal tingkatan empat agak sukar dan rasa macam tak seronok sebab kelas pertama dan ramai yang pandai pandai, tak mainlah aku yang suam suam kuku ni kan. Uwargh, rasa down ja tau. Tapi bila dah tahun kedua di kelas yang sama, dengan majoritinya pelajar india, dapat rasa juga seronoknya. Mereka semua okay. Tak pernah nak menjatuhkan pelajar melayu ke apa. Tak pernah sombong walau ada beberapa pelajar yang confirm confirm straight A's.  Aku rasa sangat selesa dan bersyukur di kelas 5A.


Sebahagian daripada 5A. Hanya 9 orang pelajar melayu daripada 24 orang.


  • Pengalaman belajar dengan pelbagai cara cikgu

Aku rasa semua orang pon mesti ingat dengan cikgu-cikgu di sekolah menengah dulu kan? Kalau untuk aku, setiap cikgu pastinya berlainan cara mengajarnya. Semua tak sama. Kalau dulu, ada cikgu yang bila waktu dia saja semua orang mengantuk. Semua orang mengantuk okeyyy. Tapi yang bestnya cikgu ni tak pernah langsung bagi homework tapi result semua orang okey sahaja untuk subjek cikgu ni. Ada yang garangnya terkenal satu sekolah tapi nasib aku tak pernah buat hal dengan cikgu ni, jadi dia pon okey sahaja dengan aku. Hehehe.. Cikgu yang garang ni sebenarnya baik ja tapi janganlah cari masalah kan. Ada pula cikgu yang lembut sahaja, soft spoken tapi ada juga tegasnya. Ada yang lajuuuu ja. Ada yang bagi kerja banyakkkkk lepastu nak esok. Cikgu yang ini paling tak digemari dan digeruni oleh semua budak kelas aku. Haha..


Walau macam mana pun, mereka semua aku rindukan. Banyak sangat bantu murid-murid capai yang terbaik. Banyak sangat sumbang pengetahuan dan peringatan. Banyak sangat beri semangat untuk capai yang terbaik. Terima kasih, cikgu!



  • Pondok memori
Aku seorang sahaja kot yang sayang dan rindu sangat pondok ni. Aku sendiri yang namakan pondok tu pondok memori. Sebab apa? Sebabnya setiap kali balik sekolah, mesti duduk di situ sementara tunggu parents aku datang ambil. Aku tak perlu berdiri di luar, duduk ja bawah pondok dalam kawasan sekolah ni dah boleh nampak kereta parents aku sampai. Pondok ni pondok kecil kecil sahaja. Ada la dalam tiga atau empat pondok ni. Semua pondok-pondok ni pondok memori untuk aku. Ada sebab lain juga sebenarnya sebab apa pondok-pondok ni semua jadi pondok memori untuk aku. Hehehe.. Kawan baik aku mesti tahu kenapa. ;) 



****


Itulah antara perkara yang aku rindukan di sekolah menengah. Pengalaman yang tak mungkin aku dapat lupakan. Aku membesar di sekolah itu. Aku belajar banyak benda di sekolah itu. Aku kumpul seribu kenangan di situ. Walaupun baru hampir setahun tinggalkan SMKK, rasa rindu tu sangatlah kuat. Rasa macam jiwa aku tertinggal di sana. Kalau lalu depan sekolah, mesti nak tengok sampai lah hilang dari pandangan.


Kenapa aku tak sambung tingkatan enam di sekolah lama sahaja? Haaa.. Sebenarnya sekolah aku dulu ada ja tingkatan enam tapi semenjak sekolah di Padang Serai dah ditubuhkan, kebanyakan pelajar tingkatan enam di sekolah-sekolah Kulim dah dipindahkan ke sana sebab di situ pusat tingkatan enam. Andainya tingkatan enam masih ada di SMKK, semestinya aku tak akan ragu ragu untuk stay di situ walaupun bermakna akan duduk di situ selama enam tahun setengah. Aduhh.. Tapi itu semua tak akan terjadi.


Betul kata orang, hargai waktu sekolah menengah. Dulu, aku nak cepat cepat habis sekolah. Dulu, aku nak cepat cepat tinggalkan sekolah. Dulu, aku nak cepat cepat ucap selamat tinggal kepada sekolah. Dulu, aku nak cepat cepat habiskan lelahnya belajar. Tapi.. semua yang cepat cepat aku nak tinggalkan itulah yang sekarang cepat cepat aku rindukan. Belum 10 tahun, belum 100 tahun, dah rasa sangat rindu. Semua yang dilalui di sana, tak akan pernah sama dengan yang akan aku lalui nanti.


TERIMA KASIH SMK KULIM!



Love notes❤ Maaf kerana entry terlalu panjang. Biasalah, orang sedang rindu! ;) Hampa pulak rindu tak sekolah menengah? Marilah share apa yang hampa rindu di sekolah dulu?

12 comments:

  1. Rindu jugak dengan sekolah. lebih dari 10 tahun dah tinggalkan. Rindu dengan kawan-kawan. homework tak rindu lah hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah.. Dah lama tu tinggalkan sekolah.. Saya pon tak rindu homework. Hahaha.. Kita di mana2 pon mesti ada kerja kan akak.. Aduh.. XD

      Delete
  2. Haii niena! Kita sebaya hihi.

    messarah.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. Dah lama tak update na.. Ingatkan menghilang ke mana niena ni. hahaha ingat Qbal lagi tak??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, Qbal.. Dah lama tak update. Tak hilang, ada je.. Mestilah ingat dekat Qbal!

      Delete
  4. hurm... dah 3 tahun tinggalkan sklh, skrg dh move on sikitlah.. klu x, tiap2 malam mimpi pasal sklh

    ReplyDelete
  5. makanan di sekolah tu sangat betulll. kat sekolah semua harga makanan murah2 dan mengenyangkan. tiba2 teringat nasi lemak kat skola dulu T^T

    rindu nak buat aktiviti kat sekolah

    ReplyDelete
  6. Hi, I came across your blog and I enjoyed reading your amazing stories. Interested to collaborate? Email me at nurul.aini@my.zalora.com I couldn't find your email so I am leaving a comment to u. Hope to hear soon. Thanks! Ps: this is NOT a spam yah haha :)

    ReplyDelete
  7. same here. byk sgt kenangan waktu sekolah dulu.

    hi jmput join n meriahkan segmen GA kt sini

    http://www.raydahalhabsyi.com/2017/11/comeback-giveaway-by-raydah-alhabsyi.html

    ReplyDelete
  8. It's a pity you don't have a donate button! I'd certainly donate to this outstanding blog!

    I guess for now i'll settle for bookmarking and adding your RSS feed
    to my Google account. I look forward to brand new updates and will share this site with my Facebook group.

    Talk soon!

    ReplyDelete

❤Tulis apa sahaja yang anda nak tulis. Hak menulis hak anda. Tapi andai ada yang tidak berkenan dek hati saya, akan didelete komennya ya... Setiap komen pasti akan saya baca dan maafkan saya kalau ada yang tak terbalas.. Jangan malu-malu untuk kongsikan pendapat anda ya, sayangs!❤